Menu Home

Hacking af biler er et stigende problem

Tilføjelsen af ​​smart teknologi til de køretøjer, vi kører, har åbnet op for nye sårbarheder, som hackere kan udnytte.

 

Upstream, en cybersikkerheds- og datastyringsplatform, rapporterer, at cyberangreb på biler er steget 225 procent i de sidste tre år. De har observeret, at de mest almindelige cyberangreb i biler involverer et data- eller privatlivsbrud, efterfulgt af biltyveri eller et indbrud via bilens trådløse nøglebrik.

 

Hvordan hackere får adgang til køretøjer

 

Hackere bruger ofte otte metoder til at få adgang til køretøjer, ifølge Upstream.

 

  Spoofing af meddelelser eller data, f.eks. gennem phishing.

  Manipulering af køretøjets interne kode og data.

  Skadelige beskeder gennem bilens kommunikations- og underholdningssystem.

  Udnyttelse af sårbarheder i følsom information i nogle køretøjer.

  Denial-of-service (DoS) angreb, der får bilen til at fejle.

  Overtagelse af privilegeret adgang.

  Indlejring af virus i kommunikationsmedier.

  Beskeder, der indeholder ondsindet indhold, f.eks. malware, som kan modtages af en bil såvel som en telefon eller hjemmecomputer.

 

Mens et hack, der deaktiverer en bils bremser, mens den kører, er potentielt livstruende, er simpelt tyveri et mere umiddelbart og presserende problem.

 

I september 2021 brugte tyve for eksempel sofistikeret hacking-hardware til at stjæle 25 europæisk fremstillede luksusbiler i London.

 

Og I Oakville, Canada, blev 124 køretøjstyverier rapporteret i første halvdel af 2021 – i en by med kun 211.000 indbyggere. 66 procent af disse tyverier var via nøglefri adgangsteknologi, og nogle fandt sted ved højlys dag.

 

Interessante fund i Upstreams undersøgelse

 

  Hyppigheden af ​​cyberangreb på biler steg 225 procent fra 2018 til 2021.

  Næsten 85 % af angrebene i 2021 blev udført eksternt, og antallet af fysiske angreb var fire til ét.

  40 % af angrebene var rettet mod back-end-servere.

  I 2021 var 54,1 % af angrebene udført af kriminelle hackere, en stigning fra 49,3 % i 2020.

  De hyppigeste angrebskategorier var data/privatlivsbrud (38 %), biltyveri/-indbrud (27 %) og kontrolsystemer (20 %).

  Nøglefri adgang og angreb med trådløse nøglebrikker stod for 50 % af alle biltyverier. 

 

Alt i alt vurderer Upstream, at bilindustrien forventes at miste 505 milliarder dollars i 2024 på grund af cyberangreb.

 

Stigningen i hackerangreb målrettet biler

 

Under Covid-19-pandemien og dens medfølgende mangel på chips og forsyningskædeproblemer har hackere og andre kriminelle oversvømmet markedet med forfalskede dele og komponenter til biler, som kan være en fare for førerens og køretøjets sikkerhed.

 

Et af de mest interessante angreb, som Upstream har rapporteret, fandt sted i 2021. Kriminelle formåede at låse dørene op til en nordamerikansk el-producents køretøj ved hjælp af en drone med en Wi-Fi-dongle.

 

Selv elektriske ladestationer kan hackes, hvilket gør det muligt for hackere at fjerntænde og slukke for opladerne eller fjerne en ejers adgang. Hackere kan også stjæle en køretøjsejers identitet gennem ladestationen, forhindre ejere i at oplade deres køretøjer og oplade deres egne køretøjer gratis.

 

Categories: Indlæg

admini